PINTO, M., CORDON, J.A, GOMEZ. R. Thirty years of Information Literacy (1977-2007): a terminological, conceptual and statistical analysis. JOLIS, 2009, vol. 41, nº 4 (en prensa).
PINTO, M., SALES, D., OSORIO, P. El personal de la biblioteca universitaria y la alfabetización informacional: de la autopercepción a las realidades y retos formativos. Revista Española de Documentación Cientifica, 2009, vol. 32, nº 1, p. 60-80
PINTO, M.: Cyberabstracts: a portal on the subject of abstracting designed to improve information literacy skills. Journal of Information Science, 2008, vol. 34, nº 5, p. 667-679
PINTO, M. A User View of Factors Affecting Quality of Thesauri in Social Science Databases. Library and Information Science Research, 2008, vol. 30, nº 3, p. 216-221
PINTO, M.: Developing a Checklist for Qualitative Evaluation of Service Charters in Academic Libraries. JOLIS, 2008, vol. 40, nº 2, p. 111-122
PINTO, M., SALES, D.: INFOLITRANS: A Model for the
Development of Information Competence for Translators
.Journal of
Documentation, 2008, vol. 64, nº 3, p. 413-438
PINTO, M. SALES, D.: Knowledge transfer and information skills for student-centered learning: Some academic experiencies in Spain. Portal. Libraries and the Academy. 2008, vol 8, nº. 1, p. 53-74
PINTO, M.: A User View of Factors Affecting Quality of Thesauri in Social Science Databases. Library and Information Science Research, 2008 (en prensa)
PINTO, M., FERNÁNDEZ, A., DOUCET, AV. Measuring Students' Information Literacy Skills through Abstracting. College and Research Libraries, 2008, vol.69, nº 2, p. 132-154
PINTO, M., DOUCET, AV., FERNÁNDEZ, A.The role of information competencies and skills in learning to abstract. Journal of Information Science, 2008, vol. 34, nº 6, p. 799-815
PINTO, M. FERNÁNDEZ, V., GÓMEZ, C. La herramienta BIQUAL como instrumento
para el estudio de la calidad de servicio en bibliotecas universitarias españolas de ciencia y tecnología. Revista Española de Documentación Científica, 2007, vol. 30, nº 4, p. 465-491
PINTO, M., SALES, D. Towards User-centred Information Literacy
Instruction in Translation: the View of Trainers.
The Interpreter and
Translator Trainer, 2007, vol. 2, nº1, p. 47-74.
PINTO, M. BALAGUE, N., ANGLADA, L. Evaluación y calidad en las bibliotecas universitarias: experiencias españolas entre 1994-2006.
Revista Española de Documentación Científica, 30, 3, 2007, pp. 360-379
PINTO, M., DOUCET, AV. An Academic Portal for Higher Education Information Literacy: the e-COMS initiative.
Journal of Academic Librarianship, 2007, vol. 33, n. 5, p. 604-611
PINTO, M., SALES, D. A case study research for user-centered information literacy instruction: Information behavior of translation trainees, Journal of Information Science, 2007, 33, 5, p. 531-550
PINTO, M., DOUCET, AV. An Educational Resource for Information Literacy in Higher Education: Visibility and Usability of the e-COMS Academic Portal. Scientometrics, 2007, V. 72, Nº 2, p. 225-252
PINTO, M. SALES, D. Alfabetización informacional para una sociedad intercultural: Algunas iniciativas desde las bibliotecas públicas. Anales de Documentación, 2007, nº 10, 317-333
PINTO, M., SALES, D., DOUCET, AV., FERNÁNDEZ, A., GUERRERO, D.: Metric Analysis of the Information visibility and diffusion about the European Higher Education Area on Spanish University Websites. Scientometrics, 2007, vol. 72, nº 2, p. 345-370
PINTO, M., SALES, D. State-of-the-Art of Information Literacy. UNESCO Report for Spain, 2006.Informe sobre España para Information Literacy: An International State-of-the-Art Report. Coordinador: Jesús Lau. UNESCO ID 600015. Referencia: CII/INF/ABID/05/26660, CII/INF/ABID/05/26919. Contract Numbers 4500026660, 4500026919. Disponible en: www.infolitglobal.info
PINTO, M.: A grounded theory on abstracts quality: weighting variables and attributes. Scientometrics, vol. 69, nº 2, 2006, pp. 213-226
PINTO, M.: De la evaluación a la certificación de Bibliotecas Universitarias en la España del conocimiento. Cuadernos BAD, 2006
PINTO, M. Evaluación de la calidad de recursos electrónicos educativos para el aprendizaje significativo. Cuadernos SACAUSSEF, Ministerio da Educaçao, 2006, p. 25-43
PINTO, M.: Data representation factors and dimensions from the quality function deployment (QFD) perspective. Journal of Information Science, vol. 32, nº 2, 2006, p. 116-130
PINTO, M., ALONSO, J.L., CORDÓN, J.A., FERNÁNDEZ, V., GARCIA, C., GARCIA, J., GOMEZ, C., ZAZO, A. Quality Assessment of Spanish Universities web sites focused on the European Research Area. Scientometrics, vol. 65, nº 1, 2005, p. 67-93.
PINTO, M., ALONSO, J.L., CORDÓN, J.A., FERNÁNDEZ, V., GARCIA, C., GARCIA, J., GOMEZ, C., ZAZO, A., DOUCET, V. Análisis cualitativo de la visibilidad de la investigación de las Universidades españolas a través de sus páginas web. Revista Española de Documentación Científica, 2004, 27, 3, pp. 345-370.
PINTO, M. Engineering the Production
of Metainformation: the Abstracting Concern. Journal of Information
Science, 2003, vol. 29, 5, pp, 429-441
PINTO, M. Abstracting/Abstract Adaptation
to Digital Environments: Research Trends (solo UGR). Journal of Documentation
2003, vol. 59,5, pp, 581-608.
PINTO, M., Quality Factors in Documentary
Translation, Meta, 2001, vol.46, 2, pp. 288-301.
GÓMEZ, C., PINTO, M., La Normalisation
au Service de la Traduction, Meta, 2001, vol.46, 3, pp. 546-579.
PINTO, M., LANCASTER, F. W., Abstract
and Abstracting in knowledge Discovery, Library Trends, 1999
vol. 48, 1, pp. 225-234.
PINTO, M., et al., Paradigms for Abstracting
Systems, Journal of Information Science, 1999, vol. 25,5, pp.
365-380.
PINTO, M., Los Usuarios Clientes de
los Servicios de Información Desde la Perspectiva de la Calidad:
Consideraciones Metodológicas, Ciencias de la Información.
1999, vol. 30,2, pp. 23-30.
PINTO, M., Competencias del Traductor
de Textos Literarios Desde la Perspectiva Documental, Terminologie
et Traduction, 1999, vol. 3, pp. 99-111.
PINTO, M., SUAREZ, J. M., Recursos Informativos
Sobre Gestión de Calidad en Biblioteconomía y Documentación,
Madrid, Revista General de Información y Documentación,
1999, vol. 9,1, pp. 217-273.
PINTO, M.,
Gestión de Calidad en Documentación,
Anales de Documentación, Anales de Documentación, vol.
1, pp. 171-183, 1998.
PINTO, M., SÁNCHEZ, G., Planificación
Estratégica y Calidad en los Sistemas de Información Científica,
Ciencias de la Información, 1997. vol. 28, 4, pp. 241-249.
PINTO, M., Documentary Abstracting:
Toward a Methodological Model, Journal of American Society for
Information Science, vol. 46, 3, pp. 225-234, 1995.
PINTO, M., Interdisciplinary Approaches
to the Concept and Practice of Written Text's Documentary Content Analysis
(WTDCA), Journal of Documentation, 1994. Vol. 50,2, pp. 111-133,
1994 PREMIO FID'95 Mejor Articulo del Año.
PINTO, M, Hacia un Modelo De Representación
Documental. Investigación Bibliotecológica, 1991,
5, 10, pp. 17-28